Αποφασίσατε πως ήρθε η κατάλληλη στιγμή να αφήσετε τον εργαζόμενο με την χαμηλότερη επίδοση να φύγει από την ομάδα σας.
Για να γίνει όμως όλη η διαδικασία νόμιμα και σωστά, έχετε ήδη συγκεντρώσει τα απαραίτητα έγγραφα που χρειάζεστε, ενώ την ίδια στιγμή έχετε έρθει σε επαφή με το Τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού της εταιρείας ή της επιχείρησής σας.
Όλα αυτά σημαίνουν πως έχει έρθει η ώρα της μεγάλης συζήτησης! Κάπως έτσι, λοιπόν, είναι φυσιολογικό να σας γεννιούνται ένα σωρό ερωτήματα: Πως ανακοινώνεται η απόλυση; Ποιος είναι ο κατάλληλος τρόπος να το πείτε; Ποιος άλλος χρειάζεται να είναι στο γραφείο μαζί σας; Πώς θα το πάρει ο ίδιος και το υπόλοιπο προσωπικό της επιχείρησης;
Το καλό της ομάδας
Σίγουρα, καταλαβαίνουμε πως δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο να πείτε σε κάποιον πως σταματάει ξαφνικά να έχει έσοδα και κίνητρο να σηκώνεται κάθε πρωί.
Παρ’ όλ’ αυτά, η απόλυση ίσως είναι ένα αναγκαίο κακό. Όχι τίποτε άλλο δηλαδή, απλώς θα πρέπει να έχετε πάντοτε κατά νου το καλό της εταιρείας και της ομάδας σας στο μέλλον.
Από εκεί και πέρα, η αλήθεια είναι πως ποτέ δεν θα είναι εύκολο να πείτε τα δυσάρεστα νέα στον εργαζόμενο που πρόκειται να απολύσετε. Δείτε όμως μερικές χρήσιμες συμβουλές για το πως να απολύσεις κάποιον σωστά και όσο γίνεται πιο ανώδυνα για όλους.
1. Μην χρονοτριβείτε
Μπορεί να σας φαίνεται περίεργο να απολύσετε κάποιον, ειδικά αν είναι χρόνια συνεργάτης σας, έχει κερδίσει τον σεβασμό και την εκτίμησή σας ή ακόμα χειρότερα έχετε φιλικές σχέσεις. Η αλήθεια είναι όμως ότι δεν πρέπει να χρονοτριβείτε.
Σκεφτείτε το λογικά. Όσα περισσότερα προβλήματα προκαλεί ο υπάλληλος αυτός, τόσο μεγαλύτερο φορτίο θα φύγει με την άμεση απομάκρυνσή του.
Βέβαια, μπορεί και πάλι να δυσκολεύεστε. Σε αυτή τη περίπτωση, σκεφτείτε την ομάδα σας. Δεν είναι κρίμα να εργάζονται οι υπόλοιποι περισσότερες ώρες ή και πιο έντονα, ώστε να καλύψουν τα κενά ενός ανθρώπου που απλώς δεν μπορεί;
Άλλωστε, ας λάβουμε υπόψη και το εξής: όσο επώδυνος κι αν είναι αυτός ο οριστικός αποχαιρετισμός, με την έγκαιρη ενημέρωση του εργαζομένου σας τον βοηθάτε να πάει πιο γρήγορα σε μια νέα συνέντευξη για δουλειά και να αποδώσει σε έναν τομέα που του ταιριάζει καλύτερα.
2. Κάντε το Τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού φίλο σας
Αν έχετε μια μεγάλη εταιρεία, πριν προγραμματίσετε την επικείμενη συζήτηση, καλό θα είναι να τα πείτε λιγάκι πρώτα με το Τμήμα Ανθρώπινων Πόρων.
Φυσικά, δεν θα ζητήσετε κάποια άδεια. Εσείς είστε το αφεντικό. Θα πρέπει όμως να γνωρίζετε τυχόν λόγους για τους οποίους δεν μπορείτε να τον απολύσετε συγκεκριμένες ημέρες.
Πρώτον, θέλετε να διασφαλίσετε πως κάποιος εκπρόσωπος του ανθρώπινου δυναμικού είναι σε θέση να παρευρεθεί στην εν λόγω συνάντηση. Αυτό είναι νομικά πρακτικό και άνετο για όλους.
Δεύτερον, το Τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού είναι σε θέση να προσφέρει μια πληρέστερη εικόνα, σχετικά με όλα τα ελαφρυντικά που ίσως δικαιολογούν τη μειωμένη απόδοση του εργαζομένου σας.
Φανταστείτε, για παράδειγμα, να απολύατε κάποιον Δευτέρα πρωί και την Τρίτη να μαθαίνατε πως η γυναίκα του ξεκινούσε χημειοθεραπείες. Θα το βρίσκατε και οι ίδιοι απάνθρωπο!
Μάθετε Ακόμα: Πως να βγάλω λεφτά από το μηδέν σχετικά εύκολα!
3. Κρατήστε τη συνάντηση σύντομη
Οι λέξεις που χρησιμοποιείτε για να απολύσετε κάποιον θα πρέπει να είναι απλές και πολύ συγκεκριμένες. Καλό είναι να το κάνετε σε ένα ιδιωτικό μέρος, μακριά από τα περίεργα βλέμματα των υπολοίπων για ευνόητους λόγους.
Ενημερώστε τον για την τελευταία ημέρα συνεργασίας σας, αλλά και για τους λόγους που σας οδήγησαν στη λήψη αυτής της απόφασης. Μην αφήσετε όμως περιθώρια να σας ζητήσει μια ακόμα ευκαιρία, ειδικά αν στο παρελθόν έχετε συγχωρέσει πολλά σφάλματά του και του έχετε δώσει πολλές ευκαιρίες.
4. Παραμείνετε στο δωμάτιο μαζί του
Μπορεί η απόλυση των εργαζομένων σας να είναι αρμοδιότητα του τμήματος ανθρώπινου δυναμικού ή του διευθυντή προσωπικού, αλλά δεν πρέπει να περιμένετε να σας βγάλουν και από τη δύσκολη θέση. Μη φύγετε, λοιπόν, από το δωμάτιο αμέσως μετά την ανακοίνωσή σας, αφήνοντας τους υπόλοιπους να βγάλουν το φίδι από την τρύπα.
Αντιθέτως, δείξτε συμπόνοια. Μιλήστε όσο χρειάζεται και να είστε έτοιμοι να λύσετε απορίες που ίσως προκύψουν. Ενημερώστε τον κατάλληλα για κάθε είδους πρακτικά ζητήματα και εκκρεμότητες.
5. Δείξτε την ανθρωπιά σας
Αν το να απολύσεις κάποιον σας φαίνεται τρομερό, φανταστείτε και το ίδιο το άτομο που απολύεται – τουλάχιστον σκληρό!
Μη διστάσετε να προσφέρετε βοήθεια. Εάν πιστεύετε ότι είναι ένας καλός άνθρωπος, με δεξιότητες και μπορεί να αποδώσει καλύτερα σε άλλο τομέα, ενημερώστε τον πως είστε ανοικτοί να πείτε έναν καλό λόγο, να δώσετε μια συστατική επιστολή ή να τον προτείνετε σε κάποιον άλλον εργοδότη.
6. Μιλήστε με την ομάδα σας
Αφού φύγει ο εν λόγω υπάλληλος, συγκεντρώστε τους άμεσα εμπλεκόμενους συναδέλφους σας και βοηθήστε τους να το αντιμετωπίσουν.
Φυσικά, δεν θα πρέπει να τους αποκαλύψετε τους λόγους που οδήγησαν στην απόλυση. Καθησυχάστε τους όμως και ζητήστε τους να σας ενημερώσουν αν έχουν προτάσεις που θα ελαχιστοποιήσουν τον αντίκτυπο της απουσίας του.
7. Επικεντρωθείτε στο μέλλον
Πρόκειται σίγουρα για ένα άκρως εξαντλητικό γεγονός, που γίνεται όμως για χάρη της υπόλοιπης ομάδας. Επικεντρωθείτε, λοιπόν, στο παρόν και στο μέλλον σας.
Θα πρέπει να καταλήξετε σε κάποια σωστή στρατηγική για να διαχειριστείτε την αποχώριση και τον φόρτο εργασίας μέχρι να βρείτε νέο αντικαταστάτη. Δείξτε στο προσωπικό σας πως έχετε ένα σχέδιο για να τους βοηθήσετε.
Καταλαβαίνουμε πόσο δύσκολο είναι να απολύσετε κάποιον εργαζόμενο της επιχείρησής σας, ειδικά αν πρόκειται για τη περίπτωση περικοπών, λόγω οικονομικής δυσχέρειας της εταιρείας. Πράγματι, απαιτεί λεπτούς χειρισμούς και μεγάλη ετοιμότητα εκ μέρους σας.
Παρ’ όλ’ αυτά, αν οι λόγοι της απόλυσης είναι πολύ σοβαροί, δεν θα πρέπει να σας πιάσουν υπερβολικοί συναισθηματισμοί. Φροντίστε να είστε απλοί, επεξηγηματικοί, κάθετοι, αλλά να διατηρήσετε παράλληλα και την ανθρώπινη πλευρά σας. Καλή επιτυχία!
Εάν έχετε οποιαδήποτε άλλη απορία σχετικά με το πως να απολύσεις κάποιον ή χρειάζεστε κάποια ακόμη διευκρίνιση, μη διστάσετε να μας το πείτε στα σχόλια από κάτω.